onsdag 21 november 2012

Tarlabasi Community Center

Igår kväll var jag på glöggkväll hos en Sweamedlem. Det var verkligen mysigt och väldigt trevligt. Julstämningen infann sej direkt. :)

Samtidigt som vi träffades passade vi på att samla in de sista sakerna till en liten donation till det center jag och en annan sweamedlem besökte i september. I samband med det besöket skrev jag lite kort om centret och sa att jag skulle återkomma och berätta mer. Eftersom jag varit där idag med alla saker vi samlat in kan jag passa på att berätta lite mer om centret för er läsare som är intresserade.

Tarlabasi Toplum Merkezi eller Tarlabasi Community Center ligger i ett gammalt ruffigt område mitt i centrala Istanbul. Området bebyggdes i början av 1900-talet och befolkades då av många välbeställda som arbetade inom förvaltning och som diplomater. Sakta men säkert övergavs området bland annat för att Ankara blev Turkiets nya huvudstad och husen började sakta förfalla.

Under 50-talet började åter området användas och de tomma husen, många utan kända ägare befolkades igen. Idag bor mest invandrare och minoritetsgrupper i området. Arbetslöshet, fattigdom, drogmissbruk och kriminalitet är vanligt förekommande.

För att hjälpa människorna i området startade i september 2006 centret sin verksamhet, som ett projekt för Istanbul Bilgi Universitet. Vid vårt första besök på centret fick vi berättat att de i början fick arbeta hårt för att bli accepterade i området, "först kom barnen, och sen kvinnorna".

Idag har centret en väl fungerande verksamhet med många olika aktiviteter. De riktar först och främst in sej på kvinnor och barn genom att bland annat erbjuda läxhjälp, kurser och barnpassning. Man ordnar också träffar för att minska konflikterna mellan kurder och romer i området och på eftermiddagarna driver man ett café där alla musiker kan träffas en stund innan kvällens arbete påbörjas. Vi fick information om att många män från området försörjer sej genom att spela på klubbar och barer på kvällarna. Kanske är den här lilla tjejen som jag fotat på Istiklal en eftermiddag också från området Tarlabasi.
De första åren drevs centret med hjälp av EU-pengar. Under senare år har centrets ekonomi klarats med hjälp av en privat fond och mindre sponsorer. Just nu är centrets ekonomiska situation kritisk eftersom de inte längre har en huvudsponsor till hjälp med hyra och löner. Jag hoppas verkligen de hittar någon, så centret slipper stänga efter många års hårt arbete för att bli accepterade och få igång en bra verksamhet i detta mindre bra område.
Vill ni läsa mer bifogar jag en länk där bland annat den kvinna vi träffade vid vårt första besök uttalar sej om centret och dess framtid. Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar